معاونت پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی

ضرورت بازنگری در رفتارها و عکس العمل های مربوط به حجاب و عفاف

بيست و يكم تير ماه روز ملي عفاف و حجاب در ايران است. همگان مي دانيم حجاب اسلامي از شاخص هاي مهم زنان ايراني محسوب گشته و ريشه در باور عميق ديني آنان دارد. بطوريكه در دوران كشف حجاب رضاخاني زنان ايراني از اين ارزش و باور اسلامي به دفاع برخواستند و تا پاي جان ايستادگي نمودند. اوج اين مجاهدت و مقاومت ديني در دفاع از عفاف و حجاب، قيام مسجد گوهرشاد در خراسان بود. مجاهدتي كه باعث شد خون پاك مردان و زنان ايراني در مسجد و حرم مطهر امام رضا عليه السلام بر زمين جاري شود تا بدين وسيله حجاب و عفاف زن مسلمان ايراني پايدار بماند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) اين اصل مهم اسلامي به عنوان يك اولويت مورد توجه خاص و عام قرار گرفت و از آن به عنوان دژ و سنگر مستحكم در برابر دشمن تعبير شد از آن پس كتاب مسئله حجاب استاد شهيد مرتضي مطهري به طور مكرر چاپ و مورد مطالعه قرار گرفت. در پرتو انقلاب اسلامي ايران شعاع حجاب اسلامي حتي اروپا و ممالك غيرمسلمان را درنورديد و انقلاب حجاب در فرانسه را باعث گشت. در دوران آقاي ميتران رئيس جمهور سوسياليست ، درماندگي كارگزاران دولت فرانسه و حتي رقيبان سياسي او در برابر زنان حجاب گرا امري غير قابل انكار بود. سخنراني هاي فاطمه كروم رئيس انجمن حجاب زنان مسلمان فرانسه و ديگر چهره هاي با صلابت ديني و ايماني بسيار چالش آفرين و نويدبخش بود. در سال هاي 72 و 73 نگارنده كه در فرانسه حضور داشتم شاهد بودم، چگونه زنان محجبه مسلمان و غيرمسلمان از مقابل قصر شاهان فرانسه تا نوفلوشاتو محل اقامت امام خميني(ره) در دوران تبعيد، اقدام به پياده روي نمادين و راهپيمایي كردند و در مقابل درب ورودي باغ درخت سيبي كه به امام راحل(ره) توسط مالك آن آقاي عسكري هبه شده بود بيانيه پرشور خود را قرائت كردند، در حالي كه فضاي امنيتي و پليسي بسيار شديدي بر آنجا حكم فرما بود. آن روز شبكه هاي رسانه اي اروپا و فرانسه صحبت از بنيادگرائي و نحوه نفوذ آن به شكل پديده حجاب به فرانسه و كل اروپا مي كردند. اين شبكه ها اعلام مي نمودند نوع تحريك هاي اجتماعي و خيزش ديني زنان ريشه در اندیشه هاي امام خميني دارد روی همین جهت بود که حجاب را در مدارس و دانشگاه ها ممنوع ساختند و محروميت تحصيلي بسياري را باعث شدند، در حاليكه به دروغ اعلام مي كردند پايه اصلي انقلاب فرانسه مبتني بر آزادي هاي فردي و اجتماعي مردم و جامعه است. حقيقت مسئله اين است كه دولت هاي مدعي آزادي و لائيك در قالب حقوق بشر غربي، قانوني بودن حجاب در ايران را نقض حقوق بشر معرفي مي كردند ولي حاضر نبودند در كشور خودشان حق حجاب را براي زنان مسلمان و مسيحي به رسميت بشناسند؟! نكته جالب توجه اينكه دولت فرانسه به روش حاكميتي و از بالا به پایين افراد علاقه مند به حجاب اسلامي بويژه جوانان را سركوب مي كردند و متقابلاً به مصداق الأنسانُ حريصٌ عَليٰ مٰا مُنِعَ- جوانان مسلمان و حتي غير مسلمان در برابر اين ممانعت شديد حكومتي ، واكنش نشان داده و مقاومت مي كردند. از مطالبات زنان و دختران فرانسه و اروپا كتاب مسئله حجاب شهيد مطهري به زبان فرانسه، انگليسي و عربي بود كه در اختيارشان قرار داده مي شد. بنده و ديگر رهروان امام(ره) و مكتب ولايت با استفاده از مترجمان مسلمان فلسفه حجاب را براي آنان تبيين مي كرديم آن روزها گروه هاي كمونيستي و اعضاء تشكيلات هاي حرامي تر از حرام ، سعي مي كردند چنين وانمود كنند كه حجاب ريشه در واپسگرايي و دوره جاهليت دارد و از آن به عنوان يك مانع و محدوديت براي زنان ياد مي كردند. متقابلاً بنده و دوستان با تأكيد به فرآيند تاريخي، ديني و اسلامي حجاب، اعلام مي كرديم حجاب محدوديت نيست بلكه مصونيت است و در جمع بندي ها، اضمحلال كانون خانواده در غرب و سوء استفاده‌های ابزاری سیاستمداران و بنگاهداران اقتصادی بویژه صهیونیستی غربی از آزادی زنان را بازگو می کردیم تأکید ما به دورنمای تاریک فرهنگی، اجتماعی و چالش آفرین بود که ریشه در بی عفتی حاکم بر جوامع به اصطلاح مدرن و از هم گسیخته غربی داشت  جامعه ای که درصد قابل توجهی از آن در بن بست هویتی موهوم قرار گرفته و نمی دانستند پدر و مادر حقیقی شان چه کسی است ؟! در چنین فضای به بن بست گراییده ای، سخن از کرامت و عفت زنان و دختران و پرهیز دادن آنها از تنزل رتبه و مقام انسانی شان در حد یک کالا آن هم برای سوء استفاده جنسی و لذت مردان و یا تبلیغ از یک بستنی و شکلات به شکل زننده و عریان، بسیار جاذب و اثرگذار بود روی همین جهت بود که آنها از طریق حجاب و عفاف به بازشناسی هویت انسانی و خانوادگی خود همت می گماردند.

حرف ما این بود که کامیابی زن و مرد از یک دیگر در چارچوب مشخص با احترام متقابل در محیط خانواده از طریق ازدواج و قرارداد شرعی باید به انجام برسد و همچنان که شهید مطهری گفته است حجاب و پوشش اسلامی هم جنبه روانی دارد، هم جنبه خانوادگی و هم اجتماعی و دلیل اصلی آن حفظ حرمت زنان و جلوگیری از ابتذال است. این تدبیری است که در اسلام برای تحکیم سکینه و آرامش در جامعه در نظر گرفته شده و از اصول مسالمت آمیز و همگانی محسوب می گردد. در مورد ویژگی شخصیت حضرت خدیجه که نخستین  زن مسلمان است در روایتی نقل شده : کانَت خَدیجَةُ وَ زِیرَةُ صَدَقٍ للاِسلام وَ اِنَّ رَسُولَ اللهُ لَتَسُکُنَ اِلَیها- او وزیر صادقی برای اسلام بود و مایه سکون و آرامش پیامبر(ص) محسوب می گشت.

این جایگاه یک زن مسلمان در خانواده و جامعه است. با روخوانی از متن کتاب مسئله حجاب در اسلام عرض می کردیم :

مرحوم مطهری می گوید: در نظام اجتماعی اسلام همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبختی و آرامش او به شمار می رود در حالیکه در نظام های آزاد و لائیک که سیستم آزادی و کامیابی های آزاد بر آنها حکم فرماست، همسر قانونی از لحاظ روانی یک رقیب  مزاحم و زندانبان به شمار می رود و در نتیجه کانون خانواده بر اساس دشمنی و نفرت پایه گذاری می شود و در این میان بی حجابی و بی عفتی نگاه بیرونی را بر آن حاکم کرده و باعث تشدید است.

 در هر حال دلالت های تاریخ به ما می گوید: زن در چالش فمینیسم و تحجر قرار داشته و دارد اعتدال و میانه روی در مباحث مربوط به حوزه بانوان امری ضروری، عقلانی و شرعی است . به نظر می‌رسد علی رغم اینکه در دو دهه اول انقلاب اسلامی بویژه در دوران دفاع مقدس عفاف و حجاب ایران اسلامی به عنوان یک الگو برای نظام های غربی چالش آفرینی می کرد ولی با کمال تأسف امروزه خیلی حساب شده با استفاده از رسانه های ماهواره ای و دیگر ابزارهای تبلیغی دشمنان ما تا حدودی توانسته اند کشورمان را در این رابطه تحت تهاجم خود قرار بدهند و چالش آفرین باشند بطوریکه وضع حجاب و عفاف هم اکنون در کشور از جایگاه مناسبی برخوردار نیست . برخوردهای سلبی و افراطی در گذشته، کارهای سطحی فرهنگی و تسامح در وضع فعلی باعث این وضع نامطلوب و نگران کننده است. اینکه منفعانه بعضی نمی توانند و یا نمی خواهند به قانون عفاف و حجاب در جامعه دینی و انقلابی ایران عمل شود. این خیانت به مکتب فکری امام (ره) و شهیدان است. همه باید نوع نگاهمان را نسبت به این مطلب بیش از گذشته پخته تر کنیم و بدانیم که دشمن در کمین است نه افراط کنیم نه تفریط. افراط هم به نفع دشمن است. تفریط هم باعث پیشروی دشمنان قسم خورده اسلام خواهد شد. توجه داشته باشیم که غربی ها با بهره برداری از روش های غلط ما می خواهند از موضوع عفاف و حجاب که کاملاً یک امر قانونی و شرعی است به عنوان ابزاری در جهت نافرمانی مدنی استفاده کنند. لجاجت و تظاهر بعضی ها به نقض این حکم اسلامی و ملی، ریشه سیاسی دارد. نوع رفتار ما باید هم سازنده باشد و هم جلوی سوءاستفاده غرب باوران را بگیرد. همچنانکه نقدها باید در این رابطه منصفانه باشد . نقش رسانه ملی بیش از گذشته مورد نیاز است مشروط به اینکه تولیدات آن کارشناسانه و علمی باشد باید روانشناسی جوانان و جدید خواهی های آنها به نوآوری و رفتارهای غیر کلیشه ای معطوف گردد. واقعیت مسئله این است که حجاب را به روش اجباری نه کسی به زنان ایرانی داده و نه توانسته است آن را به اجبار از آنها پس بگیرد. این ما هستیم که در این خصوص باید دقت عمل داشته باشیم و افکار  عمومی را به درستی در موضوعات مختلف و متنوع از جمله حجاب اسلامی هدایت کنیم بیشترین ایراد در حوزه های کارشناسی و مدیریت در رفتار است . امید آنکه تا دیر نشده کارشناسی ها و رفتارها مورد بازنگری قرار بگیرد و همگی ما بویژه حوزه های علمیه ، دانشگاه ها و نهاد های فرهنگی بتوانیم در این رابطه انجام وظیفه جامع و اثرگذاری داشته باشیم .

نظر خود را اضافه کنید.

شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

1393 © تمامی حقوق برای معاونت پارلمانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد محفوظ است

بالا نسخه رومیزی